Jump to content

Discourse of the Fuqaha About Building Over Graves


محمد حسن عطاری

تجویز کردہ جواب

The discourse of the Fuqaha about building over graves is from two perspectives:

1. Building in a graveyard allocated for the burial of the dead from the Muslims, and on this the four madhhabs have agreed it is prohibited [muharrama], and that this action necessitates the destruction of that structure, and they provided reasons for this: that it is forced occupation of that space without due right, and the place becomes restricted by the structure.

(Among those who related agreement on this are Imam Nawawi al-Shafii in al-majmu‘ (5/266), Imam al-Hattab al-Maliki in mawahib al-jalil (2/245) and Imam al-Buhuti al-Hanbali in kashshaf al-qina‘ (2/211))

2. Building in an unallocated graveyard, which may be a private graveyard or its like, and the discourse surrounding this is from two perspectives:

a. That the intention for building over the grave is adornment, ostentation and boasting; this is prohibited [haram] according to the majority of the Fuqaha, and this was said by the Malikis, Hanafis and Hanbalis

(See Radd al-Muhtar by Imam Ibn Abidin al-Hanafi (2/237), Al-Mawahib al-Jalil by Imam al-Hattab al-Maliki (2/242) and Al-Furu‘ by Ibn al-Muflih al-Hanbali (2/272))

b. That the intention for building is not for ostentation and boasting; on this the Fuqaha have agreed on its undesirability [karaha]

(See Al-bahr Al-Ra’iq by Imam Ibn Nujaym al-Hanafi (2/209), Mawahib al-Jalil by Imam al-Hattab al-Maliki (2/245) and Al-Majmu‘ by Imam al-Nawawi al-Shafii (5/166) and Sharh al-Muntaha al-Iradat by Imam al-Buhuti al-Hanbali (2/142))

Note: some Fuqaha have adopted (the position that it is) acceptable to build over graves in an unallocated graveyard, without undesirability. It is a view according to the Hanafis Ibn Abidin related in al-Hashiya (2/237) in his statement [after quoting the mu‘tamad opinion] ‘and from the laws in Jami‘ Al-Fatawa (it is stated): it has been said building is not undesirable when the dead is from the masha’ikh and the ‘ulama’ and the high-ranking’; and a view according to the Malikis related by Ibn al-Hattab in al-mawahib al-jalil (2/243) in his statement ‘as for the disagreement over building lodges over them when it is not in a restricted land, and is in unassigned places and in the possession of men, Ibn al-Qassar deemed that permissible and others have said the apparent (position) of the madhhab is the opposite of this’.

لكلام عن البناء على القبور من جهتين عند الفقهاء :

الأولى : البناء على المقبرة المسبلة لدفن موتى المسلمين وهذا قد اتفق أصحاب المذاهب الأربعة على أنه محرم وأن هذا الفعل موجب لهدم ذلك البناء وعللوه بعلل منها : أنه غصب لذلك المكان بغير حق ، وفيه تضييق للمكان بذلك البناء .

وممن حكى الإتفاق على هذا الإمام النووي الشافعي في ” المجموع ” (5/266) ، و الإمام الحطاب المالكي في ” مواهب الجليل ” (2/245) ، والإمام البهوتي الحنبلي في ” كشاف القناع ” (2/211) .

الثانية : البناء في غير المقبرة المسبلة كأن يكون البناء في مقبرة خاصة ونحوه وهذا الكلام فيه من جهتين :

الأولى : أن يكون القصد من البناء على القبر الزينة والمباهاة والمفاخرة فهذا حرام عند جمهور الفقهاء وبه قال الحنفية والمالكية والحنابلة .

انظر :” رد المحتار ” للإمام ابن عابدين الحنفي (2/237) ، و ” مواهب الجليل ” للإمام الحطاب المالكي (2/242) ، و ” الفروع ” لإبن مفلح الحنبلي (2/272) .

الثانية : أن لايكون البناء بقصد المباهاة والمفاخرة فهذا قد اتفق الفقهاء على كراهته .

انظر : ” البحر الرائق ” للإمام ابن نجيم الحنفي (2/209) ، و ” مواهب الجليل ” للإمام الحطاب المالكي (2/245) ، و” المجموع ” للإمام النووي الشافعي (5/166) ، و ” شرح منتهى الإرادات ” للإمام البهوتي الحنبلي (2/142) .

تنبيه : ذهب بعض الفقهاء إلى القول بجواز البناء على القبور في المقبرة ( غير المسبلة ) من غير كراهة وهو قول عند الحنفية حكاه ابن عابدين في ” الحاشية ” (2/237) بقوله : وفي الأحكام عن جامع الفتاوى : وقيل لايكره البناء إذا كان الميت من المشايخ والعلماء والسادات . أهـ ، وقول عند المالكية حكاه الحطاب في ” مواهب الجليل ” (2/243) بقوله : وأما الخلاف في بناء البيوت عليها إذا كانت في غير أرض محبسة وفي المواضع المباحة وفي ملك الإنسان فأباح ذلك ابن القصار وقال غيره : ظاهر المذهب خلافه انتهى .

يتبع إن شاء الله تعالى

Link to comment
Share on other sites

بحث میں حصہ لیں

آپ ابھی پوسٹ کرکے بعد میں رجسٹر ہوسکتے ہیں۔ اگر آپ پہلے سے رجسٹرڈ ہیں تو سائن اِن کریں اور اپنے اکاؤنٹ سے پوسٹ کریں۔
نوٹ: آپ کی پوسٹ ناظم کی اجازت کے بعد نظر آئے گی۔

Guest
اس ٹاپک پر جواب دیں

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • حالیہ دیکھنے والے   0 اراکین

    • کوئی رجسٹرڈ رُکن اس صفحے کو نہیں دیکھ رہا
×
×
  • Create New...